Eerste robot in de horeca

Revolutionaire robot serveert en zingt bij Frans op den Bult in Deurningen

DEURNINGEN – De uit China geïmporteerde robot Fransien biedt een helpende hand in de bediening van café-restaurant Frans op den Bult in Deurningen.

In het bijna 200-jarig bestaan van Frans op den Bult  kwam het niet eerder voor dat een robot het bedienend personeel op alle mogelijke manieren hielp bij het opdienen en afruimen van de tafels. Nu is het zover.

„Het is vrij revolutionair dat hier een robot binnen is”, zegt Pauline Scholten, mede-eigenaresse van het etablissement. „Ik behoor tot de nieuwe generatie bij Frans op den Bult en kijk verder dan nu. We maken het bedrijf toekomstklaar en Fransien hoort daar wat mij betreft ook echt bij.”

Geïmporteerd

Het is de eerste robot van dit type die naar verluidt in Nederland is geïntroduceerd. Het bedrijf Kide Group, gevestigd op een steenworp afstand van Frans op den Bult, heeft vooralsnog drie van deze robots geïmporteerd. Ivana Damink, afkomstig uit Slowakije maar gehuwd met een man uit Deurningen, is directeur van de Kide Group en zij zegt: „Alleen al in China zijn 2500 van deze robots ingezet. Niet alleen in de horeca, ook in verpleeg- en ziekenhuizen.” Dat gebeurt nu ook in haar thuisland. „In Bratislava zijn ze al te zien in restaurants. Dus waarom niet in Nederland?”

Tien robots

De robot die bij Frans op den Bult in gebruik is genomen, kost net zoveel als een nieuw, klein model auto. Frans op den Bult sloot een lease-overeenkomst met Kide Group. „Ons doel is dit jaar tien van deze robots te leasen aan wie maar wil”, zegt Ivanka Damink. Er is niet alleen een commercieel doel. „Wij zoeken de verbinding tussen de mens en nieuwe technologie. Deze robot is een mooi voorbeeld van technologie in dienst van de mens. Mensen zullen er veel gemak van hebben.”

Werkrooster

De robot  in het café-restaurant is nog maar net een dag opgenomen in het werkrooster.  Mensen in het etablissement reageren enthousiast. „Dit is de eerste keer dat een robot mij bedient. Ik vind dat prima”, zegt een man die is gekomen voor de lunch. Fransien levert de lunch keurig af. Ze weet de weg naar het tafeltje waaraan hij zit met zijn echtgenote feilloos te vinden. Onderweg ontwijkt Fransien gasten die ze onderweg tegenkomt.

Lachen en huilen

Fransien kan lachen, zingen. Verjaardagsliedjes en moderne songs, het is maar net hoe Fransien via het display wordt geprogrammeerd. Fransien kan zelfs huilen. Dan is er op het display een traan te zien. Huilen doet ze bijvoorbeeld als iemand de weg zodanig verspert, dat ze niet kan passeren.

Persoonlijk contact

Pauline Scholten: „Fransien hoort er al helemaal bij. Ik zie Fransien als een grote hulp in de bediening. De bediening is er ook blij mee. Fransien wordt niet ingezet om personeel te vervangen. Dan zou het persoonlijke contact met de klanten verloren gaan en dat willen we niet.”

Tijd besteden aan de gasten

„Maar Fransien kan helpen met het afhalen van de tafels”, zegt ze. „Zeker als die tafel wat uitgebreid is, dan moet je normaal gesproken drie of vier keer lopen. Maar Fransien kan alles ineens meenemen, omdat ze zoveel bladen heeft waar spullen op gezet kunnen worden. Daardoor kun je ook wat meer tijd besteden aan de gasten. De robot is in coronatijd een welkome aanvulling op het beschikbare personeel. Mensen die zoveel mogelijk het contact willen vermijden met anderen, kunnen de hulp van Fransien vragen.” 

Vietnamees

De Vietnamees Nam Tran, student electrionic engeneering aan Saxion Hogeschool, houdt Fransien intussen goed in de gaten. Mocht Fransien het laten afweten, tot op heden gebeurde dat niet, dan zorgt hij dat de robot weer snel op de been is. Hij is ingehuurd door de Kide Group als probleemoplosser voor een paar uurtjes per dag. Zo verdient hij een aardig zakcentje bij.

Bron Bewijs