Telefoon via je kleding opladen

We kennen allemaal de zonnepanelen op het dak. Maar zonnecellen in textiel? Ontwerpster en Saxion-onderzoeker Hellen van Rees laat samen met haar collega’s zien dat dat kan. Gewoon in een horecaschort.

1 Leg dat eens even uit…

“Zonnecellen op het dak zijn grote harde vierkante platen. Maar er zijn tegenwoordig zonnecellen die veel dunner zijn en daardoor ook meer geschikt voor flexibele oppervlaktes zoals textiel. We hebben verschillende prototypes ontwikkeld, zoals een vest voor boswachters. Ze zijn lange tijd op pad en moeten bereikbaar zijn, maar hebben niet altijd een stopcontact in de buurt. Met het vest kunnen ze hun telefoon opladen. Hetzelfde principe hebben we toegepast in een poncho met camouflageprint voor soldaten van de Landmacht. En we hebben voor horecamedewerkers een schort gemaakt, zodat bijvoorbeeld hun mobiele pin-apparaat op het terras van stroom wordt voorzien.”

2 Wat was in dit TexEnergie project de grootste uitdaging?

“Er waren veel uitdagingen. Aan de ene kant wil je de textiele eigenschappen van een kledingstuk behouden: het moet flexibel en wasbaar zijn. Tegelijkertijd wil je ook dat zo’n product zoveel mogelijk energie opwekt. Dat is vaak tegenstrijdig met elkaar. Die dunnere zonnecellen leveren minder energie op. Dan is er nog de verbinding met elektronica die robuust moet zijn. En ook die moet wasbaar zijn.

3 Is jouw werk te combineren met modeontwerpen?

“De helft van mijn tijd ben ik bezig met ontwerpen en de andere helft werk ik voor Saxion Hogeschool, bij het lectoraat Sustainable & Functional Textiles. Ik vind het een geweldige combinatie. Enerzijds ben ik heel erg bezig met een creatief proces, anderzijds kan ik mijn ideeën over design ook weer meenemen in technische projecten zoals deze.”

4 Dit project heet TexEnergie en jullie zijn er al vier jaar mee bezig?

“Er lopen véél meer projecten, maar dit is nu afgerond. Het type zonnecellen verkennen, de integratie in textiel, overleg met bedrijven die als partner meedenken, de samenwerking met studenten: de tijd vliegt voorbij. Wij hebben deze resultaten opgeleverd en het is aan bedrijven om dit in de markt te zetten.”

Bron Bewijs